Placówka mieści się w pięknym, jednopiętrowym budynku otoczonym dużym ogrodem. Aktualnie ogród ten jest w trakcie ponownego zadrzewiania i nowego wytaczania obszarów zielonych, pełnych roślin ozdobnych i kwiatów rabatowych. Ogród został oddzielony od miejsc parkingowych dla aut rodziców za pomocą drewnianego parkanu, dzięki czemu dzieci przebywają w miejscu bezpiecznym oraz pozbawionym hałasu i spalin, stanowiącym niewyczerpane źródło pomysłów do zabaw i kształtującym postawy ekologiczne.
Do roku 1996 było to typowe przedszkole obejmujące swoją działalnością dzieci w wieku od 3 do 6 lat. Po 4- letnim remoncie, od września 2000r., dzięki staraniom ówczesnej dyrektor przedszkola, powstał pierwszy oddział integracyjny odpowiadający potrzebom lokalnej społeczności. Przedszkole było prekursorem idei integracji realizowanej w naszym mieście. Placówka została przygotowana architektonicznie do przebywania osób niepełnosprawnych. Do budynku doprowadzono podjazdy dla wózków inwalidzkich, a sale zabaw wyposażone zostały w dodatkowe łazienki z łatwo dostępnymi prysznicami dla wygody dzieci wymagających szczególnej troski. Do grupy integracyjnej przyjmowanych jest maksymalnie 20 dzieci, w tym od 3 do 5 dzieci niepełnosprawnych. W każdej grupie pracują dwie nauczycielki, natomiast w grupie integracyjnej dodatkowo nauczyciel wspomagający oraz pomoc nauczyciela.
Budynek przedszkola składa się z 4 przestronnych, słonecznych i estetycznie urządzonych, a przy tym kolorowych sal zabaw, szerokich i widnych korytarzy, w których rodzice mogą odpocząć na wygodnych sofach, obserwując zadbane, pełne kolorowych rybek duże akwarium. Liczne pomieszczenia dodatkowe służą do pracy specjalistom prowadzącym z dziećmi zajęcia indywidualne i w małych grupkach: jest tutaj gabinet logopedyczny, gabinet psychologa i do wczesnego wspomagania rozwoju, gabinet do prowadzenia terapii zaburzeń sensorycznych metodą C. Delacato. W suterenie budynku znajduje się wygodna szatnia dla dzieci, dodatkowa toaleta, a także duża i bardzo dobrze wyposażona w sprzęt, sala gimnastyczna, w której dzieci codziennie uprawiają sport według opracowanych scenariuszy zabaw gimnastycznych. Obok szatni, staraniem rodziców, została założona Biblioteczka Przedszkolaka, w której rodzice z dziećmi samodzielnie wypożyczają książeczki do domu, a po ich przeczytaniu – odnoszą na miejsce. Tutaj też znajduje się dodatkowe wyjście na zewnątrz przedszkola prowadzące na wewnętrzny parking i do ogrodu przedszkolnego. Posiłki są spożywane w jadalni mieszczącej się na piętrze- tutaj dzieci uczą się kulturalnego jedzenia w towarzystwie innych, zgodnego współistnienia w większej zbiorowości.
Uczęszczające tutaj dzieci adaptują się do życia w przedszkolu, nabywają umiejętności niezbędne do funkcjonowaniaw grupie społecznej pełnej różnorodnych postaw i charakterów, uczą się pomagania innym, wrażliwości i wzajemnej tolerancji. Nasze wieloletnie doświadczenia pedagogiczne wskazują na to, że wspólne dorastanie, uczenie się dzieci zdrowych i niepełnosprawnych daje pełniejsze zrozumienie funkcjonujących w świecie inności i panujących w nim prawideł. Integracja– w rozumieniu pedagogicznym oznacza bowiem- „dać szansę” na wspólną zabawę i naukę.
Dzieci w naszym przedszkolu nawet popołudniowy czas odpoczynku spędzają aktywnie. W tym czasie słuchają muzyki relaksacyjnej (mogą odpoczywać na leżakach ze swoimi ulubionymi poduszeczkami) oraz słuchają bajek czytanych przez nauczycielki, a także rodziców- wszystko to w ramach ogólnopolskiego projektu- Czytające Przedszkole.
Przedszkole udziela swoim podopiecznym pomocy psychologiczno- pedagogicznej poprzez rozpoznanie możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka, w tym także zdolności i zainteresowań. Wychowankowie mają tutaj możliwość zaspokojenia potrzeb związanych z wiekiem, a także uzdolnień indywidualnych.
Zakres naszych oddziaływań zmierza do wyposażenia wychowanków w niezbędną wiedzę i różnorodne umiejętności, by lepiej zrozumiały otaczającą ich rzeczywistość. Zwracamy uwagę na mocne strony dziecka i środowiska, w którym się rozwija; wspieramy umiejętności, aby mogło dać sobie radę w każdej sytuacji. W tym celu, na terenie przedszkola organizowane są różnorodne nieodpłatne zajęcia dodatkowe: logopedyczne, gimnastyki korekcyjnej, wczesnego wspomagania rozwoju, język angielski i rytmika. Naszą pracę wspomaga również doświadczony psycholog, który nauczycielkom, a także rodzicom udziela cennych rad i wskazówek.
Specyfika przedszkola integracyjnego wyróżnia nas na tle innych placówek, także pod wzglądem stosowanych metod pracy takich jak: Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne, Pedagogika zabawy, Terapia ręki, Terapia zaburzeń sensorycznych wg teorii C. Delacato, Bajkoterapia, metoda aktywnego słuchania muzyki Batii Strauss, Edukacja przez Ruch Doroty Dziamskiej, wybrane techniki relaksacyjne oraz wiele innych. Wykorzystujemy metody aktywizujące, metody projektów, dbając o atrakcyjność procesu dydaktyczno- wychowawczego.
Od wielu lat bierzemy udział w projektach ogólnopolskich, takich jak:„Akademia Aquafresh” – nasze dzieci codziennie myją zęby i „Cała Polska czyta dzieciom”- razem z rodzicami czytamy dzieciom bajki- codziennie po obiedzie, co ma niebagatelne znaczenie w rozwoju umiejętności twórczych, wyobraźni, kształtowaniu bogactwa języka.
W pracy wykorzystujemy własne programy autorskie:
– Program Zajęć Adaptacyjnych- opracowany przez Małgorzatę Górecką i Wiesławę Wójcik.
– Program Wychowawczy– opracowany przez Wiesławę Wójcik, Hannę Marszewską i Jolantę Kill,
Nauczyciele wykazują kreatywność w poszukiwaniu nowatorskich sposobów oddziaływania na rozwój swoich podopiecznych. Pozyskują granty, dzięki którym wzbogacona zostaje oferta edukacyjna przedszkola wraz z doposażeniem placówki w nowoczesne środki dydaktyczne.
Posiadamy ciekawą ofertę bezpłatnych zajęć dodatkowych, która obejmuje:
Głównym celem gimnastyki korekcyjnej w naszym przedszkolu jest profilaktyka w zakresie:
Mamy nadzieję, że poprzez prowadzenie zajęć korekcyjnych łączących w sobie zarówno elementy korekty wad postawy, pedagogikę zabawy i lekkoatletykę nasze dzieci będą nie tylko wyprostowane, ale i zadowolone. W okresie letnim większość zabaw będzie odbywała się na terenie ogrodu przedszkolnego, wykorzystamy piłki, koła, kocyki i wszystko to, co pomoże nam wesoło bawić się i ruszać na świeżym powietrzu. Prowadząca gimnastykę korekcyjną mgr Marzena Makowska
Cele ogólne indywidualnej terapii logopedycznej:
Kadra pedagogiczna to zespół nauczycieli o wysokich kwalifikacjach pedagogicznych, podejmujących różnorodne działania, których celem jest wzrost kompetencji zawodowych i nieustannie podnoszących poprzeczkę swojej wiedzy, aby sprostać potrzebom rozwojowym placówki oraz wymaganiom wynikającym ze specyfiki pracy w grupach integracyjnych.
mgr Laura Bączkowska
mgr Joanna Dąbrowska
mgr Laura Bączkowska
mgr Beata Piekarska
mgr Małgorzata Górecka
mgr Zenobia Strzelczak
mgr Marzena Makowska
mgr Beata Rucińska
mgr Ewa Rybicka
mgr Agnieszka Ratajczyk
Agnieszka Drzewucka
mgr Marzena Makowska
mgr
siostra
mgr Małgorzata Górecka
mgr
mgr Magdalena Marciniak
mgr Monika Cygańska
Marzena Starzyńska
Joanna Rakusiewicz
Edyta Gapińska
Małgorzata Aptowicz
Izabela Zasadzińska
Ewa Strzelecka
Anna Zajączkowska
Krzysztof Krychowski